Fictorum

In Fictorum speel je de laatste van je soort. Iedereen die je kent is vermoord door de Inquisition. Tot overmaat van ramp ben je ook niet meer de jonge kerel die je eerst was maar een oude man. Dat laat je natuurlijk niet zomaar gebeuren, je wil wraak!

Je hebt bij het starten van een nieuwe game de mogelijkheid om je karakter aan te passen aan jouw wensen. De mogelijkheden zijn hierbij best breed en zulke keuzes zijn altijd leuk om meer binding te krijgen met het personage waarmee je speelt. Daarnaast houd ik er echt van als een spel een omgeving heeft die vernietigd kan worden. Vroeger vond ik de PS2 game Black echt heel stof en ook Battlefield: Bad Company heeft me flink vermaakt. In Fictorum is dit ook het geval en van simpele stenen tot complete huizen, het kan allemaal kapot. Als je het slim weet te spelen kun je dus ook de omgeving inzetten als wapen tegen je vijanden. De animaties hierbij laten wel wat te wensen over, huizen vallen heel droogjes in elkaar en je hebt daarbij niet echt het gevoel dat het veel impact heeft.

Tijdens je reis verzamel je ‘’essence’’. Dit kun je vergelijken met geld, aangezien je er items en spreuken van kunt kopen. Handelaren worden netjes weergegeven op je map dus het is altijd duidelijk waar je moet zijn voor de nieuwste upgrades. En er zijn nogal wat dingen om je zuurverdiende essence aan uit te geven. Je hebt veel verschillende spreuken tot je beschikking. Een uniek spelelement is dat je in Fictorum ook een combinatie kunt doen van verschillende vaardigheden. Zo versleep je je spreuk in verschillende hoeken, waarbij elke punt een ander attribuut is. Nu kan je natuurlijk denken slim te zijn en gewoon alles aan te vinken, maar terwijl je over je combinatie nadenkt komen vijanden nog steeds op je af en loopt je mana (/energie)balk langzaam leeg. Snel handelen is dus wel een must, maar je kunt er fantastische combinaties mee maken

In het begin heb ik een paar keer de fout gemaakt om meteen de Inquisition aan te vallen. Hier leg je vrijwel meteen het loodje en hoe goed je ook denkt te zijn, dit ga je niet meteen winnen. Soms heb je ook bepaalde keuzes om te maken en kun je een beetje invloed uitoefenen op wat er gebeurd. Meestal is het echter gewoon recht toe recht aan vechten en de diepgang ontbreekt daarin wel eens. Toch is het prachtig om verschillende combinaties van vernietigende spreuken op een grote horde af te sturen. Maar denk er dus wel aan dat je eerst voldoende upgrades hebt verdiend voordat je je op de Inquisition stort.

In november 2019 is V2 uitgekomen van Fictorum. Ik heb het spel deels nog gespeeld in de oude versie dus ik kan nu ook een vergelijking maken met de vernieuwingen die zijn doorgevoerd. Zelf vond ik de game soms best al pittig en met deze update zijn de vijanden nog nét ietsjes slimmer gemaakt. Waar ze eerst nog wel eens recht in een vuurbal wilde lopen mistte ik nu regelmatig mijn shot. De moeilijkheid zat overigens niet in de speciale technieken die vijanden gebruiken zoals flanking, maar het zijn er altijd ontzettend veel! Waar je ook naartoe wil vluchten, overal komen hordes vijanden in één keer op je af. Meer is alleen niet altijd beter.

Conclusie

Fictorum doet een paar dingen heel goed, zo is het spel vernieuwend voor het genre en is het zeker een frisse wind na alle standaard sequel games. Toch voelt het soms wel een beetje stroef aan en ook de bewegingen die je personage maakt zijn soms een beetje onnatuurlijk. Desondanks is Fictorum wel vermakelijk om te spelen.

Geluid 18/30

Graphics 18/30

Gameplay 23/30

Replay Value 7/10

————————–

Totale score 66/100