Zero Caliber VR

Er zijn maar weinig FPS games met een heuse single player campagne….. in VR! XReal Games probeert een toffe shooter neer te zetten voor de Oculus Rift en HTC Vive. Ik heb zelf de game gespeeld met een Oculus Quest via de Steam Link feature (werkt 100% prima by the way). Is dit de Call of Duty voor VR waar ik op had gehoopt of moeten we daar nog even op wachten?

Wat een heel groot pluspunt is is dat Zero Caliber niet zomaar een arcade shooter is waar je golf na golf van vijanden omlegt. Er zit daadwerkelijk een verhaal in. Oke oke dit gaat niet heel diep maar het feit dat er meer moeite in is gestopt dan standaard schieten is zeker een compliment waard. Voor een uurtje of drie/vier waan je je in een heus oorlogsgebied en vecht je je weg terug naar de vrijheid. Voor zover ik me voor kan stellen gaat het herladen van je wapen heel realistisch. Ik heb natuurlijk nog nooit een echt wapen vastgehad, laat staan herladen, maar als ik me voor moest stellen hoe dit moet gaat het precies zo als in Zero Caliber.

Grafisch gezien kan het zich niet meten met current gen games, maar je moet natuurlijk niet vergeten dat dit zich afspeelt in een wereld waarin je je helemaal vrij kunt rondbewegen in 360 graden! Geluid vind ik een hele lastige om te beoordelen. Normaal gesproken heb je in shooters een lekker bombastische soundtrack op de achtergrond waarvan je adrealine flink van gaat stromen. In Zero Caliber ontbreekt dit compleet en hoor je eigenlijk alleen het geluid van je wapen. Hierdoor gaat het gehalte van realisme wel flink omhoog dus het is niet persé een minpunt.

Wat iets minder realistisch is is het gebruik van ammunitie. Je hebt een oneindige voorraad aan kogels en kunt dus in principe zomaar in het wilde weg blijven schieten zonder dat dit gevolgen heeft. De AI is ook niet de slimste, dus het kwam regelmatig voor dat ik zomaar wat aan het schieten was en daadwerkelijk nog kills maakte ook. Ook zijn er geen cutscenes aanwezig maar voor de prijs moet je dit ook niet echt verwachten. Zero Caliber kost slechts €24,99 en voor wat het spel wel biedt is dit een hele schappelijke prijs.

Zero Caliber zit nog steeds in de Early Release fase dus je kunt hier en daar nog wat problemen tegenkomen. Zelf heb ik niet echt iets baanbrekends meegemaakt en dat is heel positief. Ontwikkeling zit hem dus meer in optimalisaties en het toevoegen van nieuwe dingen dan dat er belangrijke features missen of dat iets gewoon totaal niet lekker werkt. Wat er nog wel toegevoegd gaat worden is een PVP mode. Je kunt op dit moment dus alleen maar tegen de computer spelen en niet met of tegen vrienden. Een releasedatum voor deze update is er nog niet, maar de ontwikkelaars geven op de Steam Store pagina aan dat dit op korte termijn nog moet gebeuren.

Is dit dé shooter waar iedere VR bezitter al jaren op zit te wachten? Ja en nee. Als singleplayer campagne is dit een spel wat zeker vermakelijk is. Het ontbreken van de PVP mode is daarentegen wel een gemis maar hier wordt nog aan gewerkt. Zodra deze er ook in zit durf ik nog wel te stellen dat Zero Caliber de beste FPS is op VR platformen.

————————–

Totale score 82/100