Waveform

Als meerdere reviews van mij gelezen hebt dan is je vast wel opgevallen dat ik houd van een goede soundtrack. Ook spellen waarbij ritme een grote rol speelt vind ik vaak wel interessant. Zo viel ook Waveform mij op, mede door eens een andere gameplay stijl te hanteren dan de games die al op de markt zijn. Is dit geslaagd? Of had Eden Industries beter na moeten denken over dit concept?

In Waveform is het de bedoelding om gekleurde bolletjes te verzamelen. Dit doe je door de golf zo te plaatsen dat je deze allemaal raakt. In het begin is het wel heel erg wennen hoe dit speelt. Het is zelfs zó anders dan andere ritmegames dat ik de eerste paar keer amper wat bolletjes geraakt heb! Wel reageert de golf erg goed op bewegingen van de muis. Veelal zal je hier dan ook profijt van hebben om toch nét even dat kleine bolletje te pakken door even vlug naar boven en naar beneden te gaan, maar soms werkt het ook in je nadeel. Als je een keurige lijn hebt uitgestippeld waarmee je alle bolletjes verzameld krijgt wil het nog wel eens voorkomen dat als je je muis een klein stukje beweegt heel je lijn ineens de andere kant op springt. De gevoeligheid heeft dus een gemixt gevoel achtergelaten bij mij. Een goede concentratie is hier dan ook wel een must bij. De hoge leercurve die de golf met zich meebrengt weegt zeker op tegen het plezier wat je er later mee gaat krijgen. Levels zijn erg afwisselend en blijven ook later in het spel veel van de speler vragen. Met wel meer dan honderd levels ben je ook wel even zoet om alles een keer gespeeld te hebben. Ik heb er nu namelijk al tegen de acht uur opzitten en het einde is nog steeds niet in zicht. Hierbij moet ik zeggen dat ik een aantal levels ook meerdere keren gespeeld heb om alles te verzamelen, gewoon.. omdat het kan.

Net als het aantal levels is er ook een flinke diversiteit aan muziek te vinden. Vaak neigen muziek of ritmespellen zich toch naar een bepaalde stijl, maar Waveform heeft een fijne balans tussen rustige muziek en de wat vlottere nummers. Ook kunnen er blokkades op het veld verschijnen waar je dan weer rekening mee moet houden. Op grafisch gebied ziet alles er prima uit en je zult nergens onafgewerkte stukken tegenkomen. Het ziet er allemaal lekker simpel uit en van een ritmespel moet je eigenlijk ook niet meer verwachten. Al met al is het dus toch een heel leuk spel geworden!

Waveform is toch wel een erg leuk spelletje geworden. In het begin vond ik de leercurve wat aan de hoge kant, mede doordat je nog erg moet wennen aan de golf. Mocht je dat eenmaal onder de knie hebben dan zal je nog erg veel plezier gaan beleven aan dit toch wel unieke spelletje.

Graphics 20/30

Gameplay 22/30

————————–