Vessel

Puzzelgames zijn er in alle soorten en maten. Zo nu en dan verschijnt er een pareltje dat nét even anders is dan zijn soortgenoten. Van dat soort games houd ik nou echt, en zo’n soort game is Vessel!

Toen ik de hoofdpersoon M. Arkwright voor het eerst zag kwam deze mij erg bekend voor. Eerst kwam ik er even niet op, maar later begon ik echt de gelijkenis te zien met de hoofdpersoon uit een andere game, namelijk Shank. Daar houd de vergelijking dan ook wel mee op, want meneer Arkwright is geen gespiedere killer, maar een professor. Wel heeft hij erg veel pech gehad, want een uitvinding van hem heeft hem uit zijn eigen fabriek geschopt. Kosten wat kost wil hij natuurlijk weer terug in de fabriek, en jij gaat hem daarbij helpen. Door de game heen krijg je steeds meer te zien wie M. Arkwright nou eigenlijk is en wat hij heeft gedaan. Dit is leuk om te weten, maar motiveert niet echt om door te spelen. Overigens kom je later nog wel in nieuwe gebieden zoals een grot en een mijn.

De basis van Vessel is het werken met water. Door de game heen krijg je hulp van kleine wezentjes, Fluro’s, die dan bijvoorbeeld op schakelaren gaan staan, waardoor jij weer verder kunt lopen. Soms moet je ook aan hendels slingeren om een Fluro te maken. Er zitten veel blokkades en switches in Vessel, dus die Fluro’s ga je hard nodig hebben! Je bent zelf namelijk niet diegene die alles moet doen, maar je gebruikt daar je omgeving voor. Daarom moet je dus goed oppassen welke schakelaar je wanneer overhaalt. Dit is in het begin nog wel te doen, maar latere levels worden soms zo ontzettend groot dat je deze misschien wel een aantal keren overnieuw moet spelen. Wel blijf je hierbij continu aan het denken gezet en dat is ook wat Vessel zo leuk om te spelen maakt. Nooit word het écht moeilijk, maar moet je wel even nadenken voordat je het licht aan of uitmaakt, een schakelaar omzet of een Fluro creëert uit water.

Helaas ziet het water er een beetje vreemd uit, ik vind het in ieder geval net vla. Het komt niet helemaal zacht vloeibaar over. Als je bijvoorbeeld een kom om laat vallen dan druipt het eruit in plaats van dat meteen heel de vloer onder ligt. Dit is overigens geen minpunt maar gewoon een dingetje dat mij opviel. De omgevingen daarentegen zien er erg mooi uit en geven ook een unieke sfeer aan de game. Alles reageert zoals zou moeten en je kunt ook zien dat hier ontzettend veel aandacht aan is besteed. Ook de muziek is prachtig en rustgevend, het past perfect in de game en gaat ook zeker niet snel vervelen. Vessel houd je ongeveer 15 uur bezig. Nadat je de hoofdlijn hebt uitgespeeld zijn er eigenlijk geen extra mogelijkheden meer. Heeft deze game het nodig? Nee. Maar jammer is het zeker wel.

Conclusie

Het is een hele verademing om eindelijk weer eens een goed 2D puzzelspel te spelen. Vessel is hier ruimschoots in geslaagd en ik raad dan ook iedereen die van puzzelgames houdt aan om deze game eens te spelen. Houd je niet zo van puzzelen maar wil je gewoon eens iets anders? Dan zou Vessel misschien iets kunnen zijn door de platformelementen, het is namelijk gewoon een erg leuke game!

Verhaal 6/10

Geluid 25/30

Graphics 23/30

Gameplay 25/30

————————–

Totale score 79/100