Synth Riders

Het eerste wat ik dacht bij het zien van de Synth Riders trailer was ”Breathe in through nose, out the mouth. Wax on, wax off. Don’t forget to breathe, very important.” Jazeker dat is een quote van Mr. Miyagi uit de Karate Kid films. In Synth Riders bereid je je echter niet voor op een gevecht, maar speel je een actief bewegingsspelletje op de maat van de muziek.

Een ander gevoel dat ik kreeg dat het idee wel heel erg overeen kwam met een ander ritmisch spel, Beat Saber. Na het spelen kan ik echter wel zeggen dat het toch een hele andere game is geworden. Je speelt Synth Riders op de maat van de muziek. Er komen gekleurde ballen op je af die je met je handen aan moet raken. Links en rechts hebben beide een aparte kleur en soms verschijnen er ook noten waarbij je je handen bij elkaar moet houden. Het leukste vind ik de noten die je vast moet houden. Hiermee moet je met je armen meebewegen als een soort paraglider om de noot te volgen. Het klinkt moeilijker dan het is maar het is zeker een goede workout!

Wanneer je een noot geraakt hebt gaat er een kleine vibratie door de controller heen. Deze bevestiging is toch wel fijn omdat er verder niet wordt aangegeven of je een noot hebt geraakt of hoe precies je beweging was. Dit maakt het wel wat lastiger om je score te verbeteren omdat je dus niet helemaal weet waar je punten laat liggen. Behalve je handen op de juiste plek houden is er ook nog een modus waarbij je juist alle noten precies aan moet raken. Dit is de boxing mode en deze is een stuk uitdagender dan de standaard speelmodus.

Grafisch ziet het er keurig uit. Het zijn niet echt hoogstandjes die je hier moet verwachten, het gaat namelijk om de gameplay. En zoals je net hebt kunnen lezen is dat prima in orde. Hier en daar zijn wat kleine effecten te zien maar veel veranderingen in de omgeving zijn er niet. Ergens is dit wel prettig omdat je zo goed gefocust kunt blijven op de noten die op je afkomen, maar toch had het geen kwaad gekund om iets meer moeite te steken in wat er om je heen allemaal te zien is. Het geluid is daarentegen wel echt super. De tracks zijn afwisselend en erg leuk om te spelen. Het ritme klopt op elke moeilijkheidsgraad, iets wat ik vroeger bij een spel zoals Guitar Hero nog wel mistte. Dus complimenten aan de ontwikkelaar om de core gameplay zo immersive mogelijk te maken!

Met de replay value zit het ook wel goed. Niet alleen zitten er tientallen liedjes al in het spel maar je kunt ook je eigen tracks toevoegen. En het leuke is, support voor custom liedjes wordt niet alleen getolereerd, maar juist gestimuleerd. Via Synthriderz (klik) zijn er al ontzettend veel nummers te downloaden van onbekende pareltjes tot regelrechte wereldhits.

Wanneer je dit spel voor de eerste keer speelt zal je de dag erna wel spierpijn hebben. Dit wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de hoge fun factor die Synth Riders biedt. Dit is een spel dat zeker wel voor de volle mep verkocht mag worden, maar het wordt nog beter. Synth Riders kost maar €16,50! Vind je het leuk om rhytm games te spelen, ga deze game dan meteen kopen.

Geluid 27/30

Graphics 23/30

————————–