Steamworld Dig

Stel je voor: je hoort net dat je oom al een tijdje niet uit een mijn is gekomen. Vervolgens ga je op zoek en vind zijn lijk. Wat is dan het eerste waar je aan denkt? ‘’Misschien moeten we hem begraven’’ of ‘’Laat ik maar zijn pikhouweel stelen en gewoon verder lopen?’’. Dat laatste is wat de hoofdpersoon ‘’Rusty’’ in dit spel heeft gedaan. Gezellig toch?

Het doel in het doel van het spel is graven, graven en…. graven. Ondertussen wordt er hier en daar wel sporadisch iets verteld over het stadje waarin je je begeeft. Ook over wat je oom heeft gedaan en gevonden, maar dit is echt minimaal. Je kunt dus wel stellen dat de verhaallijn vrijwel afwezig is, maar de gameplay maakt alles goed. Wanneer je het leuk vind om dingen te ontdekken is dit echt een spel voor jou. De mijn in Steamworld Dig zit vol verrassingen. Van goud tot mineralen, van geheime doorgangen tot een compleet nieuwe wereld. Ondanks dat de game in zo’n vier á vijf uur is uit te spelen valt er genoeg te zien en te doen. Wat is het verslavend om toch net nog één blokje verder te graven, om dan een nieuwe cave tegen te komen en die ook nog maar even door te spelen. Deze vorm van spelen werkt zelf nog behoorlijk ontspannend.

Met al die schatten die je opgraaft kun je upgrades kopen voor je huidige gear. Dit kunnen simpele dingen zijn zoals het verlengen van je levensbalk, of de looptijd van je zaklantaarn. Later komen er echter ook upgrades voor andere spulletjes, maar welke dat zijn ga ik hier niet voor je verklappen. Wel ga ik het over één specifiek item hebben. Want wat kan het toch behoorlijk frustrerend worden om met een volle zak geld weer helemaal naar boven te moeten klimmen. Het kan zelfs zo zijn dat je jezelf helemaal hebt ingegraven en zelfs met de te verdienen power-ups zoals ‘’Steam Boots’’ niet hoog genoeg komt. In dat geval is er altijd nog de mogelijkheid om een teleporteermachine te kopen. Dit doe je niet met geld maar met speciale blauwe balletjes die door heel het spel verstopt zitten in de mijn. Heel handig om slechts in enkele seconden toch honderden meters te reizen.

Op grafisch gebied is Steamworld Dig niet heel uitbundig. De effecten zijn relatief simplistisch en ook de levels laten duidelijk zien dat gameplay boven graphics gaat. Toch is dat helemaal niet zo slecht. Door de achtergronden en effecten rustig te houden en niet alles van het scherm te laten spatten blijft Steamworld Dig een game die je lekker op je gemakje kan spelen. Het is echt ideaal om even een kwartiertje te spelen en weer door te gaan waar je mee bezig was, zonder afgeleid te worden door van alles en nog wat. Dit betekend niet dat het er slecht uitziet. De keuze is bewust simpel gehouden en dat doet de game alleen maar ten goede. Ook qua geluid hebben ze deze trend doorgetrokken. Hoewel de deuntjes elkaar niet veel afwisselen heeft het een rustgevend effect waarmee je lekker in een digging-zone kan belanden. Neurie lekker mee!

Hoewel het verhaal dus niet zo heel veel toevoegt zijn nieuwe gebieden en informatie toch wel hetgeen waarvoor je meestal een game speelt. Helaas is er na het voltooien van de verhaallijn niet echt meer iets te doen. Er is geen newgame+ of iets dergelijks om door te spelen. Wel kun je nog terug de mijn in om meer te graven en geld te verdienen, maar heel het nut hiervan ontbreekt. Waarom zou je nieuwe upgrades kopen als er toch geen nieuwe levels of vijanden meer verschijnen?

Steamworld Dig is een spel dat lastig te beschrijven is. Verslavingsgevoeligheid is niet iets wat je zo makkelijk op papier zet, of op een scherm in dit geval. Verwacht je een diepgaand verhaal en uitgebreide content dan zal je toch echt op zoek moeten naar een andere game. Ik raad dit spel dan ook zeker aan voor mensen die grote games een beetje zat zijn of behoefte hebben aan eens iets anders. Probeer Steamworld Dig eens uit, het zal je niet teleurstellen!

————————–

Totale score 80/100