SteamWorld Dig 2

In SteamWorld Dig 2 ga je verder waar het eerste deel is gestopt. Eindelijk leer je nu wat er is gebeurd met Rusty, de hoofdpersoon uit het eerste verhaal. Je speelt nu echter niet meer als hem maar als Dorothy. Zij is namelijk naar hem op zoek en doet er alles aan om hem te vinden. Wordt het hierdoor ook een heel ander spel of blijft het gelijk aan zijn voorganger?

Wat meteen opvalt is dat het spel veel groter en uitgebreider is geworden. Hoewel je nog steeds in mijnen en grotten graaft, op zoek naar schatten én Rusty, kom je er nu ook buiten. Er is een huis stadje gebouwd met meerdere verdiepingen en ook daar omheen zijn nog twee andere gebieden te ontdekken. Elk van deze gebieden heeft weer een eigen mijn, waardoor het totaal nu op drie uit komt in plaats van slechts één. In het eerste deel kon je nog gebruik maken van teleports om jezelf snel te verplaatsen, nu is dat vervangen door verschillende doorgangen naar de bovenwereld. Erg handig dat je nu dus niet meer de welbekende orbs hoeft te verzamelen om je trip wat comfortabeler te maken. Wel vond ik dat door de uitbreidingen het spel wat minder aansluit. Het speelt meer als drie losse delen dan dat het één geheel is. De overgangen zijn niet heel soepel en het haalt je wel een beetje uit de flow.

Waar Rusty zijn arsenaal nog redelijk beperkt was kan Dorothy veel meer. Met een grijphaak komt ze op plekken waar nog nooit iemand geweest is en ze kan zelfs (met een upgrade) voor een korte periode over lava lopen. De puzzels zijn hier ook op aangepast en het is dan ook een welkome afwisseling dat je niet alleen maar hoeft te graven. Deze upgrades verbruiken soms ook water zoals het Jetpack. Door de mijn heen zijn verschillende plaatsen waar je je tank weer bij kunt vullen. In het eerste deel daalde het waterpeil steeds een beetje wanneer je in een bron ging staan. In SteamWorld Dig 2 blijft dit altijd gelijk, al spring je er 10x in en zou de bron al lang opgedroogd moeten zijn. Juist die kleine details zorgde er in het eerste deel voor een glimlach op mijn gezicht. Het spel wordt er echter wel weer wat toegankelijker door, dus het is niet alleen maar negatief.

Op grafisch vlak is het spel natuurlijk ook een stuk mooier geworden. Schaduwen bewegen mooi mee en ook de belichting is prachtig om te zien. Waar het eerste deel soms  nog een beetje leeg overkwam zit SteamWorld Dig 2 vol met kleine details. Aan de ene kant hartstikke prachtig maar de simpele charme wordt zo wel een beetje minder, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Ik zou het dan ook niet persé beter or slechter willen noemen maar gewoon anders. De soundtrack is nog net zo doeltreffend en tijdens het hakken, vliegen en vechten neurie je al snel mee. Wanneer je de game afsluit blijft de tune ook nog regelmatig in je hoofd vast zitten, zeker geslaagd dus.

Het verhaal staat in het tweede deel meer op de voorgrond. Je bereikt ook echt dingen tijdens het graven en er is zelfs een heuse plottwist. Wanneer je klaar bent blijft het probleem echter dat je niet door kunt gaan met spelen. Je kunt wel terug naar een vorige savegame om nog meer te verzamelen, maar veel voegt dit niet meer toe. Wel is er wéér een open einde! Geef ons toch eens een goede afsluiting Image & Form of geef ons SteamWorld Dig 3.

De veranderingen zijn een kwestie van smaak. Voor de ene persoon zijn de uitgebreidere levels een verademing, maar het haalt ook weer iets van het gemak weg uit het eerste deel. Ik ben van mening dat er zowel stappen vooruit als achteruit zijn gemaakt, maar SteamWorld Dig 2 verdiend hetzelfde cijfer: een duidelijke 8!

————————–

Totale score 80/100