Sir, You Are Being Hunted

Je bent op een vreemd eiland en je balk van uithoudingsvermogen loopt langzaam terug. Je loopt wat rond maar al snel begint je maag te knorren. Achter een gesloten deur liggen wat items die je misschien wel kunt gebruiken. Een rattenkop, een lege fles en gelukkig: een zakje bessen. Dit is hoe je begint in Sir, You Are Being Hunted. En de basic gameplay is stiekem toch wel om van te genieten.

Het spel begint met een stem die je verteld dat je bent beland op een mysterieus eiland. Hoe je daar bent gekomen is niet belangrijk, wel wil je weten hoe je er weer zo snel mogelijk af kunt komen. Hiervoor moet je een speciaal mechanisme activeren in een steen, alleen zo kun je weer de weg terug naar huis vinden. Ondanks de titel duidelijk een ‘Sir’ in zich heeft heb je hierin wel een keuze Korte stukjes in het spel worden begeleid met een vertellende stem. Je kunt hierbij zelf kiezen of de stem je aanspreek met Sir of Madam. Wel zo prettig voor de dames onder ons.

Dit krijg je voor elkaar om zogenaamde artefacten te verzamelen. Dit zijn 16 stukken verspreid over vijf eilanden. Eentje ligt er recht voor je en de rest moet je nog zoeken. Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen, in elke richting liggen er 4. Dat is alleen een stuk moeilijker dan er gewoon naartoe te lopen en ze mee te nemen. De eilanden worden namelijk bewoond door een stel moordluchtige robots. Zodra ze je ook maar denken te horen komen ze in grote getalen op je af om je een kopje kleiner te maken. Terwijl je in alle stilte het eiland aan het ontdekken bent probeer je uit hun zichtveld te blijven op zoek naar een klein rookpluimpje. Daar is het onderdeel wat je zoekt terecht gekomen. Ben je toch gepakt dan openen de robots meteen het vuur en leg je dan ook al snel het loodje. Stealthy en voorzichtig te werk gaan is dan ook echt een vereiste.

Om in dit alles in leven te blijven kun je gebouwen doorzoeken voor eten en drinken. Soms kom je ook in het wild iets tegen wat je kunt gebruiken om je leven en uithoudingsvermogen weer op te krikken. Zo kun je met een doosje lucifers rauw vlees garen, maar door de rook en het vuur komen er al snel groepen vijanden op je af. Het is dus echt een afweging die je moet maken en deze spanning blijft heel de tijd behouden. Wanneer je items uit een huis hebt gepakt blijven deze ook voor altijd opgebruikt. Ben dus zuinig aan met wat je consumeert, anders kan je later in het spel nog behoorlijk in de problemen komen. En dat niet alleen, de moeilijkheidsgraad gaat echter snel omhoog. Elke keer wanneer ik door had hoe ik een bepaald gebied kon doorkruisen blokkeerde weer nieuwe vijanden de doorgang naar de stenen. Hoewel ik snap dat er een uitdaging bij moet komen vind ik wel dat er een verklaring moet zijn waarom dit gebeurd. Want als er geen weg naar het eiland loopt, hoe komen die nieuwe robots daar dan? Het verhaal is duidelijk niet het sterkste punt van het spel.

Met de replaywaarde zit het wel goed. Je kunt een eiland helemaal zelf samenstellen op het gebied van terrein en wat je uitrusting is hoe je er van start gaat. Dit zorgt ervoor dat ondanks je de game al hebt uitgespeeld je helemaal vers kunt beginnen aan een nieuwe start, zonder dat het je een gevoel geeft dat je er al bent geweest.

Sir, You Are Being Hunted is geen game die je speelt voor de prachtige grafische kwaliteiten of de imposante soundtrack. De gameplay staat voorop en met deze keuze is helemaal niets mis mee. De stijging in moeilijkheidsgraad was voor mij wel het grootste struikelblok. Ben je echter iemand die van een flinke uitdaging houdt dan kun je zeker een vol punt optellen bij de totaalscore.

Geluid 18/30

Graphics 18/30

Replay Value 7/10