Sine Mora

Normaal ben ik niet zo van de shoot ‘em ups. Veelal zijn deze zó eentonig dat ik na een half uurtje al helemaal geen zin meer heb om te spelen. Toch sprak Sine Mora mij aan door de mooie omgevingen en dan met name door de creatieve stijl.

Het geluid in Sine Mora is echt mooi gedaan. Tijdens de gevechten trekt de muziek je echt in het spel. Bij de uitleg van de ene naar het andere hoofdstuk is voor een hele andere aanpak gekozen. Je krijgt hier hele lappen tekst te lezen terwijl deze ondertussen voorgelezen wordt in een hele andere taal. Welke taal dat was had ik geen idee van totdat ik wat research had gedaan. Het bleek Hongaars te zijn, wat uitermate leuk klinkt en waarmee Sine Mora zich onderscheid van de rest.

Sine Mora is op het grafische gebied een heel apart geval. Het spel speelt namelijk in 2D maar er zitten regelmatig 3D invloeden in. Ook de achtergronden zijn ontzetten mooi gedaan, vooral wolken zien er prachtig uit. De tussenfilmpjes die je te zien krijgt zijn ook van goede kwaliteit, ook kan je deze doorspoelen als je ze liever niet bekijkt. Hierbij vind ik het trouwens fantastisch dat ze op pauze gezet worden in plaats van te worden geskipt bij het drukken op de startknop. Zo druk je de filmpjes dus niet per ongeluk weg.

Zoals de naam al doet vermoeden is dit een schietspel, maar geen gewone. Je hebt namelijk geen directe levensbalk. Deze is samengevoegd met de tijdbalk. Deze loopt leeg per seconde, maar ook als je geraakt word door vijanden. Dit is heel erg leuk gedaan, maar het kan soms ook letterlijk net het verschil betekenen tussen leven of dood in de laatste seconden. Let dus goed op met ontwijken! Ook kan je tijd ‘’bijverdienen’’ door vijanden neer te halen. Als je deze afschiet dan laten zij soms dingen liggen die zorgen voor meer tijd, bonuspunten of upgrades voor je wapens. Je kunt het dus zo makkelijk of zo moeilijk maken als je zelf wilt. Bij het ontwijken verlies je tijd, maar je wordt niet geraakt. Of je neemt het risico om geraakt te worden, en kan er zelfs tijd bijverdienen. Ook kan de tijd juist in je voordeel werken. Je hebt namelijk de mogelijkheid om de tijd te manipuleren. Zo kan je met de rechter trigger de tijd vertragen waardoor het ontwijken van een serie aanvallen wat gemakkelijker wordt. Dit zal je niet zo snel nodig hebben bij gewone vijanden, maar de eindbazen kunnen toch behoorlijk pittig zijn! Bedenk dus goed wanneer je het wil gaan gebruiken.

Ook zijn er heel wat verschillende opties in Sine Mora. Zo heb je naast de story mode ook nog: arcade, time attack en boss battle. Dit verlengt de speelduur aanzienlijk aangezien je met de story mode ongeveer drie uurtjes zoet bent. Wel is de arcade mode een heel stuk pittiger dan de story mode. Veel zal ik deze modus dus niet spelen, maar voor de échte shoot ‘em up fans zal dit een hele verademing zijn!

Conclusie

Het is een tactisch spel schietspel wat erg leuk is gedaan. Visueel is het al helemaal een feest ondersteund door epische muziek. De story mode is met een uur of drie aan de korte kant, maar de arcade en time trial mode maken hier een hoop goed. Hier zouden ze wel een vervolg op mogen maken!

Geluid 25/30

Graphics 26/30

Gameplay 25/30

Replay Value 8/10

————————–

Totale score 84/100