Shenmue III

Toen ik nog maar een kleine Tim was hoorde ik wel eens van het spel Shenmue. Zelf heb ik het nooit gespeeld totdat ik Shenmue II op de kop heb getikt voor de Xbox. Een tijdje geleden heb ik vanuit de Humble Monthly ook het eerste deel kunnen spelen en nu is daar dan deel drie van verschenen. Is dit de klapper waar de fans lang op hebben moeten wachten of is het concept ondertussen al flink ingehaald door andere titels?

Het eerste deel in de serie kwam al uit in 1999. Lang leek het erop dat er na het tweede deel geen vervolg meer kwam. Toen verscheen er opeens uit het niets een Kickstarter campagne die een overweldigend succes kende. Even was er wat onbegrip vanuit de community toen het tijdelijk een Epic Store exclusive werd maar dit werd al snel vergeten toen de game daadwerkelijk uitkwam. Doordat Shenmue III een direct vervolg is zal ik hier niets over het verhaal vertellen om spoilers te voorkomen. Wel kan ik zeggen dat het een echte Shenmue game is geworden.

De wereld is namelijk ontzettend groot. Niet alleen qua oppervlakte maar ook vooral in de dingen die er te doen en te beleven zijn. Terwijl je door de straten loop is er achter elke hoek bijna wel iets te ontdekken. Je kunt met iedereen een gesprekje voeren -waarvan de helft vaak nergens op slaat maar ach- en zo meer te weten komen over de NPC’s die je op je reis allemaal tegenkomt. Door opdrachten uit te voeren kun je ook een band met ze opbouwen en al snel kent iedereen de naam Ryo Hazuki, het personage waarmee je speelt. Met deze opdrachten verdien je ook geld wat je hard nodig hebt om voortgang te boeken in het verhaal. Het komt niet snel voor dat je een overschot aan geld hebt, vaak heb je juist veel te weinig. De optionele side quests zijn in dat opzicht dus toch iets minder optioneel als bij andere spellen.

Grafisch is Shenmue prima om aan te zien. Het is niet de mooiste game uit 2019 maar over het algemeen kan ik er niet heel veel negatiefs over zeggen. Wanneer je door de straten loopt kloppen de details en je bent al snel verloren in de magie die hier is neergezet. Het spel draait vloeiend en ik heb geen framedrops of iets dergelijks meegemaakt. Het geluid en dan vooral de achtergrondmuziek is erg aangenaam om naar te luisteren. Zeker bij wat langere speelsessies moet het niet te repetitief worden en Shenmue heeft een keurige balans wanneer het rustig moet zijn en wanneer het geluid wel een stukje intenser wordt.

Wat ik zelf af en toe wel een beetje frustrerend vond is de snelheid in Shenmue. Of beter gezegd het gebrek daaraan. Alles gaat echt zó tergend langzaam dat je je afvraagt of hij niet beter even een pilletje kan nemen om wat vlotter door het leven te gaan. Het tempo hangt ook af van de missies die je alleen maar op bepaalde tijden kunt doen. In de tussentijd moet je dan wachten, wat met een overvloed aan side quests helemaal geen straf is. Dit is heel wat anders dan modernere games zoals Yakuza. Op het eerste gezicht delen deze spellen behoorlijk wat eigenschappen, maar Yakuza speelt toch een stuk vlotter en is meer actie gericht. Shenmue doet alles op zijn eigen tempo en laat zich dan ook niet snel haasten. Ook op het gebied van vechten zijn er overeenkomsten en dat laat ook pijnlijk zien dat dit niet een van Shenmue’s sterke kanten zijn. Speel je dit spel op de computer dan kan ik een controller zeker aanraden. Ik ben begonnen met een toetsenbord en muis maar een draadloze Xbox 360 controller leverde toch wel een fijnere speelervaring op.

De combat is namelijk gericht op hoeveel je hebt getraind. Net zoals in het echte leven ben je nooit meteen een volleerde Jackie Chan en hier is dat dan ook niet anders. De moves die je uit wil halen vereisen dan ook timing en precisie. Niet dat het zo erg is als in de Dark Souls games, zeker niet. Maar het voelt eigenlijk een beetje alsof er teveel om de gevechten heen gebeurd dan dat het gevecht zelf voldoening oplevert. Voorgaande delen heb ik altijd met plezier nog een keer doorlopen. Zo ontdek je toch steeds nieuwe dingen in het spel of heb je weer een leuke conversatie die je gemist hebt. In Shenmue III is dat niet anders. Er valt zóveel te zien dat het in één playthrough nooit allemaal te bekijken valt.

De onmiskenbare Shenmue vibe is zeker gebleven. Soms gaat dit ten koste van nieuwe spelers waarbij dit hun eerste kennismaking is met de games. Heb je de voorgaande games niet gespeeld dan gaat er een hoop verloren van wat dit spel te bieden heeft. Juist de lange reis naar dit punt zorgt ervoor dat de minpunten meer herkenning zijn en zelfs charme bieden. Al met al is dit misschien niet de terugkeer waar ik op gehoopt had maar ik heb me er zeker mee vermaakt.

Replay Value 7/10

————————–

Totale score 70/100