Planet Zoo

Vroeger heb ik heel veel tijd doorgebracht met Zoo Tycoon 1. Voor het tweede deel in de serie heb ik zelfs meegedaan aan een SMS-actie met mijn prepaid tegoed (jaja, die dure oude tijd). Gelukkig was ik één van de winnaars en heb ik daarna nog flink wat maanden plezier gehad van deze game. Helaas is er nooit meer een vervolg verschenen en vervolgens schoof mijn aandacht richting andere genres. Totdat ik las over Planet Zoo. Het kleine jongetje in mij werd weer razend enthousiast over een nieuwe tycoon-achtige game.

Je kunt jezelf in het diepe storten en meteen je eigen dierentuin gaan bouwen, maar er is ook een carrière modus aanwezig waarin je nog een beetje begeleid wordt met wat je allemaal in Planet Zoo kunt doen. Via een soort tutorial worden de kneepjes van het vak uitgelegd en mag je in een bestaande dierentuin de boel mee helpen runnen. Hier kom je tevens ook op ideeën die je later in je eigen dierentuin toe kunt passen. Ik was zelf bijvoorbeeld heel snel hiermee gestopt om zelf aan de slag te gaan, maar toen ik later even terugging zaten er toch wat handigheidjes in die ik zelf over het hoofd had gezien.

Het grootste pluspunt zijn echter de dieren. Het is oprecht fascinerend om gewoon in te zoomen op een verblijf en te kijken wat ze allemaal uitspoken. Ik kon zo ook geen vast patroon ontdekken in de bewegingen of acties die ze uitvoeren, het lijkt allemaal volledig autonoom te gaan. Deze mate van realisme is ontzettend leuk om te ervaren en hoewel de game grafisch niet zo heel veel bijzonders doet maken dit soort details dat meer dan goed. Aangezien dit een tycoon game is en niet alleen een leuke walking simulator moet je de dieren wel eerst kopen. Welke je koopt mag je helemaal zelf beslissen dus je kunt voor een bepaald thema gaan of voor een wat breder publiek. De meeste bekende soorten kom je wel tegen maar er zitten ook diersoorten tussen die bijna zijn uitgestorven. Deze kun je adopteren en moet je goed verzorgen. Naast dat dit een publiekstrekker is in de game drukt het je ook met de neus op de feiten dat steeds meer dieren een bedreigd bestaan hebben. Een game dit daar bewustwording voor creëert verdiend van mij wel een dikke pluim.

Hoe je dieren het vinden in de dierentuin kan je uitgebreide statistieken van vinden. Of het comfort goed genoeg is, wanneer ze honger of dorst hebben. Per dier heb je daar een handig overzicht bij. In het begin kan het even lastig zijn maar het loont echt om dit goed in de gaten te houden. Het welzijn is namelijk van essentieel belang om je dierentuin draaiende te houden. In het begin zal je dan ook zeker wat fouten hiermee maken want de opties zijn enorm. Gelukkig is er ook een handige Zoopedia. Hierin kun je ontzettend veel informatie vinden wat je zeker helpt bij het verzorgen van de dieren. En de informatie is ook echt accuraat dus je leert er nog een hoop van ook. Behalve de dieren moet je ook voor je park zelf zorgen. Bredere wegen kunnen meer bezoekers aan, maar kosten wel weer ruimte. En zodra je meer bezoekers hebt moeten er ook wel genoeg te zien zijn voor iedereen zonder dat ze elkaar in de weg lopen. En dit alles moet ook nog eens binnen een bepaald kostenplaatje gebeuren, succes! Gelukkig kan je zo vaak overnieuw beginnen als je zelf wil en spelen met de diverse opties die het spel biedt. De replaywaarde is dus gigantisch.

Dit alles speel je met een vrolijk achtergrondmuziekje wat soms in een hectische situatie ook nog eens kalmerend werkt. Wel zitten er nog een paar vreemde bugs in het spel. Zo willen verzorgers nog wel eens schuin achteruit naar een verblijf lopen. Dit ziet er de eerste paar keer heel komisch uit maar het steekt wel een beetje. Dit is echter niet het enige probleem met de verzorgers. Ze hebben wel eens de neiging om in een verblijf met meerdere dieren maar voor één dier te zorgen, terwijl de andere er in kritieke toestand naast staat. De verzorger loopt dan nonchalant weer weg uit het verblijf en het dier moet je dan weer specifiek aanklikken en hopen dat er snel genoeg gereageerd wordt. Ook performance issues zijn al een paar keer voorgekomen. Voornamelijk in de vorm van framedrops terwijl er eigenlijk niet zo heel veel gebeurd en een enkele keer een crash naar de desktop zonder foutmelding. Ik heb dit ook getest met alle instellingen op z’n laagst en dan blijven de problemen. Het is dus puur een optimalisatie dingetje wat in een update vast gefixt gaat worden. Het komt echter maar sporadisch voor dus het is geen reden om de game daar voor links te laten liggen.

Planet Zoo heeft een kleurrijke en vooral leerzame game ervaring met zich meegebracht. Van de prachtige dieren tot de vrolijke achtergrondmuziek, alles zit keurig in elkaar. Dit is een titel die op het eerste oog misschien niet zoveel variatie biedt maar schijn bedriegt. Planet Zoo is een diepgaande game en een must-have voor iedereen die van dieren houdt!

————————–

Totale score 82/100