Planet Zoo: Arctic Pack

Een paar weken geleden schreef ik de review van Planet Zoo. Dit spel werd met een dikke acht beloond en ik heb me er dan ook goed mee vermaakt. Nu is er een paar maanden later een uitbreiding van verschenen: het Arctic Pack. In mijn review ga ik beoordelen of deze ook echt iets toevoegt of dat je het beter over kan slaan.

Deze uitbreiding brengt vier nieuwe diersoorten met zich mee:

• Rendieren
  • IJsberen
  • Dalls Schapen
  • Poolwolven

Het aantal dieren is dus niet zo heel hoog, maar daar is de prijs dan ook naar. Voor slechts €9,99 wordt dit, plus twee nieuwe missies toegevoegd aan de game. De nieuwe missies spelen zich af op twee nieuwe locaties en je hebt daarbij ook nog eens de beschikking over meer dan 200 nieuwe decoratieve items. De value for money is wel een stuk lager maar dat is niet persé een probleem. De gameplay in de uitbreiding is net zo goed als in het origineel. Door de bugfixes die inmiddels zijn doorgevoerd draait het spel ook een stuk beter. Zo weten verzorgers de verblijven nu een stuk beter te vinden en zijn ook de framedrops (op mijn systeem in ieder geval) verleden tijd.

De animaties zijn nog net zo levensecht en het is heel aandoenlijk om kleine ijsbeertjes rond te zien dollen door hun verblijf. Door de educatieve focus die Frontier toch heel erg nastreeft merk je wel dat ijsberen ook een veel groter verblijf nodig hebben dan de andere dieren. Dit is even wennen en ik vond het dan ook veel leuker om dit in de sandbox modus te doen waarin geld geen rol speelt. Buiten de eisen aan de grootte van het hok zijn (nog meer dan andere dieren) ijsberen ook nog eens ontzettend veeleisend. Nu lijk ik te klagen maar ik geef juist complimenten dat het zo realistisch is!

Deze uitbreiding brengt dus wel nieuwe dieren mee, maar geen vernieuwende elementen. Het is moeilijk om niet te kijken naar de dingen die nog missen. Zoals pinguïns bijvoorbeeld, deze hadden voor mijn gevoel echt zoveel meer toegevoegd dan een rendier! Maar iedereen heeft zo wel zijn of haar wensenlijstje natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat Frontier nog wel meer van dit soort uitbreidingen gaat uitgeven. Een spel zoals Planet Zoo leent zich perfect voor kleine packs als deze. Hopelijk zitten daar meer verschillende dieren in, maar de commitment aan Planet Zoo kan ik alleen maar toejuichen.

De score houd ik dan ook hetzelfde als de basisgame. Je hebt namelijk altijd dat spel nodig wil je deze uitbreiding kunnen draaien. Planet Zoo was al een prima game en deze uitbreiding doet precies wat het beloofd.

————————–

Totale score 82/100