Omensight

Omensight is een murder mystery game waarin je een speciaal wezen genaamd ‘’The Harbinger’’ speelt. De wereld staat op het punt om te vergaan en het is aan jou de taak om terug in de toekomst te reizen om te ontdekken hoe je dat kunt voorkomen.

In den beginne was alles nog vredig. Volkeren woonde vredelievend naast elkaar en er was niets aan de hand. Na verloop van tijd waren de Pygarians niet meer tevreden met hun positie en begonnen andere stammen over te nemen tot alleen de Rodentians nog over waren. Als dan vervolgens een belangrijke priesteres ook nog wordt vermoord en iemand Jarbog, god van het kwaad, loslaat over de aarde is het hek helemaal van de dam. De volgorde van hoe je het verhaal speelt kun je deels zelf bepalen. Vanuit een centrale hub kun je wisselen tussen verschillende gebeurtenissen en sluit je je aan bij een bepaald karakter. Hierbij heb je de keuze uit Generaal Draga, zij staat onder het bevel van keizer Indrik en is loyaal aan de Pygarians. Ludomir, hij is lid van het verzet en strijd voor de ‘Rodentians’. Ratika, de leider van het ‘Rodentians’ verzet en ten slotte nog Indrik: Keizer van de Pygarians en starter van de oorlog die nu woedt.

Zoals de naam van het spel al doet vermoeden kun je tijdens het tijdreizen gebruik maken van een speciale kracht genaamd de ‘’Omensight’’. Dit is een korte gebeurtenis die je kunt laten zien aan een bepaald karakter nog voordat het is gebeurd. Door de kiezen wanneer en aan wie je dit laat zien worden de acties in het spel ook anders. Toch valt het een beetje tegen hoeveel keuze je uiteindelijk hebt. Wat je ook doet, op wat nieuwe informatie na speelt het verhaal zich hetzelfde af.

De voice acting herhaalt zichzelf ook regelmatig. Niet alleen wanneer je terug in de tijd reist en het logisch is dat dit gebeurd, want voor de andere personages is het allemaal nog nieuw, maar ook wanneer je door gebieden loopt. Wanneer je treuzelt om nieuwe dingen te ontdekken of veel springt (sorry spel, ik vind dat gewoon leuker dan lopen) krijg je steeds weer hetzelfde commentaar van je metgezel. Helaas levert de vaste camera soms wat frustratie op. Aan het einde als je een level voltooid hebt krijg je nog extra experience points waarmee je nieuwe vaardigheden kunt verdienen. Een van de onderdelen waar je op beoordeeld wordt is of je bent doodgegaan. In gevechten zal dat niet zo snel gebeuren maar het is mij al regelmatig gebeurt dat ik door een vervelend camerastandpunt een platform heb gemist en mijn dood tegemoet sprong. De mogelijkheid om de camera vrij te bewegen  zou hierin zeer welkom geweest zijn.

Wanneer je de verhaallijn hebt uitgespeeld kun je met je nieuwe krachten nog teruggaan naar gebieden waar je eerst niet kon komen. Hiermee verzamel je nog wat meer achtergrondinformatie en krijg je ook herinneringen van de personages te zien. De replaywaarde is dus redelijk beperkt maar dat maakt het niet minder leuk.

Omensight is een spel met een unieke twist op het doorlopen van het verhaal. Niet alles is even goed uitgevoerd, maar het spel heeft mij desondanks toch prima weten te vermaken. Als het iets minder repetitief was zou dat het spel een hoop goed doen. In de huidige staat scoort hij alsnog een prima voldoende.

Gameplay 23/30

Replay Value 6/10

————————–