Nimbus

Iedereen heeft wel eens een Flash game gespeeld. Ik durf ook zeker wel te stellen dat iedereen een keer dat spelletje heeft gespeeld waarmee je met een vliegtuigje of raketje het einde van een level moest zien te halen zonder ergens tegenaan te botsen. Nimbus is ook zo’n soort game, alleen dan net een tikkeltje anders.

In Nimbus bestuur je ook een raketje, maar het grootste verschil met het eerder genoemde spel is dat je hierin wel ergens tegenaan mag botsen. Je raket verliest hierdoor wel zijn balans en je moet weer proberen om de juiste richting op te gaan. Hiermee verlies je dan weer erg veel tijd, en dat is waar Nimbus zich mee probeert te onderscheiden. Na het uitspelen van een level wordt je namelijk gepresenteerd met een lijstje waarop de tijdscores van andere spelers staan vermeld. Hieraan kun je goed zien dat er heel wat fanatieke spelers zijn aangezien ik zelf vaak niet eens onder de 5.000e plek kwam.

Per level zijn er ook weer verschillende objecten die je moet gebruiken om door te kunnen. Soms wordt je namelijk tegengehouden door de zwaartekracht waardoor je niet naar boven kunt vliegen. Op zo’n moment moet je bijvoorbeeld in een kanon vliegen, die jou dan weer met extra snelheid naar boven schiet. Kleine toevoegingen zoals deze zorgen er weer voor dat het ene level nét wat anders aanvoelt dan de vorige. Ook kan je tijdens het vliegen munten verzamelen. Soms zijn deze makkelijk te krijgen maar voor andere moet je dan toch wel erg veel moeite doen. Deze toevoegingen zorgen er dan ook voor dat je levels vaker dan een keer wil spelen.

Grafisch is het allemaal niet zo heel bijzonder. Je kunt merken dat het hier echt om de gameplay gaat. Wel ziet het er allemaal vrolijk en kleurrijk uit, en zal het niet snel vervelen. De soundtrack is persoonlijk niet helemaal mijn smaak. Het is net een tikkeltje te druk en te springerig voor een game waarbij concentratie eigenlijk wel een must is. Het geluid van effecten is daarentegen wel goed gedaan.

Ben jij een fan van spellen waarbij de hoogste score halen het belangrijkste doel is? Of waar je afwisseling en een grote diversiteit in levels hebt? Dan is Nimbus zeker iets voor jou. Kun je er echter niet tegen om laag in de ranglijsten te staan, dan is Nimbus niets voor jou. Ook verschijnt er binnenkort ook nog een versie voor PSN genaamd Nimbus+. Deze zal dan weer enkele nieuwe toevoegingen bieden.

Geluid 18/30

Graphics 20/30

Gameplay 20/30