Mulaka

Mulaka is een game waarbij het verhaal is gebaseerd op de historie van de Tarahumara. Deze mythes komen door heel het spel terug en geven Mulaka dan ook een hele eigen sfeer. Is dat echter voldoende om er een game omheen te bouwen? Daar gaan we maar eens achter komen.

In Mulaka speel je de Sukurúame Mulaka. Hij is een sjamaan en moet zijn volk redden van de ondergang. De wereld staat namelijk op het punt om te vergaan en alleen de goden kunnen hem nog helpen. Gewapend met je speer moet je het vertrouwen van deze goden winnen en samen strijd je tegen het kwaad. Wanneer het je is gelukt om een god aan je zijde te krijgen speel je ook nieuwe gedaantes vrij. Met de vogel kun je korte afstanden vliegen, als beer bepaalde muren omver werpen, als slang door water glijden of dingen bevriezen en als poema kun je over rotsen springen.

De grafische stijl is ook heel uniek en mooi gedaan. Details kloppen perfect en het ademt een hele relaxte sfeer uit. Desondanks is de wereld wel behoorlijk kaal. De muziek past goed bij het spel maar voegt verder niet zo heel veel bijzonders toe. Wel zijn er sprake van wat technische mankementen. Zo werkt de camera regelmatig niet mee en mis je een sprong. Voornamelijk met het vliegen van de vogel is dit belemmerend want je hebt maar een bepaalde tijd dat je in deze gedaante kunt blijven. Ook ben ik wel eens door muren heen gezakt of zat ik vast in de omgeving. Er zijn ook heel veel stukken waar je in principe best zou kunnen lopen maar waar een onzichtbare muur is geplaatst. Waarschijnlijk om de performance stabiel te houden maar het haalt wel het gevoel van een grote open wereld weg. Die onzichtbare muren zijn ook van de partij tijdens gevechten, hoewel ze daar duidelijk aangegeven worden. Wanneer er een gevecht begint ontstaat er een schemerende muur rondom het veld. Dit beperkt de mogelijkheden om creatief met een vijand om te gaan.

Er is een goede opbouw tussen het verschijnen van nieuwe vijanden en het leren van nieuwe vaardigheden. Wanneer je een vijand verslaat verdien je ‘Korima’. Dit zijn punten die je in kunt wisselen voor upgrades. Deze Korima zijn ook te vinden in speciale potten die door heel het spel verstopt zitten. Nergens wordt het te makkelijk of te moeilijk gemaakt, de balans is prima. Wanneer je een nieuwe gedaante hebt vrijgespeeld kun je terug naar voorgaande gebieden om ook daar alle mogelijke verzamelobjecten te vinden.

De gebieden waarin het spel zich afspeelt zijn gebaseerd op echte plaatsen. Arareko, Bakówala en Paquimé kun je dan ook echt bezoeken! In Mulaka is er helaas weinig interactie met de bewoners van deze wereld. Het zou leuk geweest zijn als zij iets vertelde over de cultuur of de achtergrond, maar dit wordt niet gedaan. De weinige tekst die ze wel hebben wordt herhaalt als je ze opnieuw aanspreekt. Hoewel er in het begin dus veel aan de cultuur wordt gerefereerd valt dit in de praktijk wel mee. Jammer, dat is echt een gemiste kans. Wel hebben de ontwikkelaars een filmpje online gezet hoe het nou precies in elkaar steekt:

Mulaka is een spel wat je moet liggen. Er is niet zo heel veel mis met het spel, maar er zijn ook weinig dingen die het bijzonder maken en uit laten springen tussen andere platformers. Heb je al twijfels na het zien van gameplay beelden kun je het spel beter laten liggen, maar het is wel een kans waard.

Graphics 23/30

————————–

Totale score 68/100