LEGO Batman 2: DC Super Heroes

De tijd dat mensen denken dat LEGO alleen voor kleine kinderen is, ligt al enige tijd achter ons. Ook videogames van dit blokkenspel worden steeds populairder. Het begon een beetje met race- en educatieve spellen, maar later werden er steeds meer bekende franchises in een LEGO-sausje gedipt. Pas bij het uitbrengen van LEGO Star Wars ging de serie echt als een speer vooruit, waarna ook Harry Potter, Indiana Jones, Pirates of the Caribbean en ook Batman hetzelfde lot ondergingen. Van de laatstgenoemde is er nu een nieuw deel verschenen, nu nog maar hopen dat deze net zo goed is als zijn voorganger.

Zelf heb ik het eerste deel van LEGO Batman nooit gespeeld, dus ik vond het erg fijn dat dit verhaal helemaal losstaat van zijn voorganger. Hierdoor kan ik in deze recensie wel wat dingen opnoemen die voor deze serie vanzelfsprekend zijn, maar dat is dan maar zo! Zoals de titel al doet vermoeden gaat het niet alleen over Batman en Robin, maar ook over andere DC superhelden, daarover vertel ik later meer. Het verhaal begint simpel, Bruce Wayne en Lex Luthor doen mee aan een wedstrijd om verkozen te worden tot meest begeerde man van Gotham City. Bruce wint deze wedstrijd tot grote ergernis van Lex, die nu een nóg grotere hekel aan hem heeft. Dan wordt het feestje verstoord door The Joker en zijn compagnons, die samen met Lex Luthor nog voor veel problemen gaan zorgen.

Wat ik wel jammer vind is dat de besturing via het toetsenbord erg onlogisch is ingedeeld. Zo loop je met de W, A, S, D toetsen, maar vecht en wissel je met de J en U toetsen. Niet alleen liggen deze vervelend uit elkaar, er zit helemaal geen logica in. Toen ik eenmaal een Xbox 360 controller op mijn computer had aangesloten speelde dat al een heel stuk fijner. Ik raad mensen met zowel een PC als een console dan echt aan om de consoleversie te kopen, deze heeft naast een fijnere besturing namelijk ook Achievements of Trophies.

Het leukste is om deze game in co-op te spelen, maar helaas heb ik dit zelf niet uit kunnen testen. Het komt namelijk vaak voor dat je moet wisselen tussen karakters om bepaalde kleine puzzels op te lossen. Dit gaat in je eentje natuurlijk ook, want met één druk op de knop wissel je van karakter, maar dit soort puzzels toont wel aan dat dit dus wel voor meerdere mensen bedoeld is. Wel heb ik even vlug kunnen zien hoe de co-op werkt door een tweede controller aan te sluiten (zonder deze dan te gebruiken) en het werkt verrassend goed! Zo heb je gelukkig geen verdeeld scherm als je samen op een locatie staat, maar splitst het zich op naarmate je verder van elkaar afloopt. Hierdoor ondervind je geen hinder aan waar de ander zich bevindt en kun je makkelijker en vlotter doorspelen.

Zoals ik eerder al zei, speel je dus niet alleen met Batman en Robin, maar ook met andere DC superhelden zoals Superman, Flash en Wonder Woman. Deze speel je vrij door de open spelwereld van Gotham City te verkennen. Het gaat namelijk niet van missie naar missie, maar er zit echt een vorm van vrijheid in. Vooral het spelen als Superman heb ik als zeer prettig mogen ervaren, voornamelijk doordat hij kan vliegen. Het geluid in de game is allemaal zeer goed verzorgd, de originele geluiden zitten er allemaal in en de effecten klinken ook goed. Wat ik erg leuk vind aan dit deel in de LEGO serie is dat karakters nu ingesproken stemmen hebben. Niet alleen de bekendere karakters hebben bekende stemmen van bijvoorbeeld Clancy Brown en Laura Bailey meegekregen, maar ook de kleinere personages zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Eerst stonden deze er een beetje voor Jan met de korte achternaam bij, maar nu is het een stuk leuker en humoristischer om ernaar te kijken. De tussenfilmpjes zijn ook goed verzorgd, hoewel je ze helaas niet over kunt slaan. Dat is voornamelijk vervelend als je het spel een tweede keer wil spelen, omdat je dan al precies weet wat er gaat gebeuren.

Net als in de andere LEGO spellen kun je hier ook muntjes verzamelen. Met die verzamelde muntjes kun je dan weer extra personages of voorwerpen vrijspelen. Veel dingen kunnen vernietigd worden, dus het loont altijd wel om een level helemaal uit te kammen en daarmee zoveel mogelijk muntjes te verzamelen. En dat verzamelen gaat veel van je tijd kosten. Er zijn namelijk maar 15 levels in deze game te vinden, waar je ongeveer een uurtje of 10 zoet mee bent, maar het verzamelen van de muntjes neemt ook een flink deel van de tijd in beslag. Zo ben ik echt iemand die ook écht alles wil verzamelen, dus de speelduur wordt daardoor aanzienlijk verlengd.

LEGO Batman 2: DC Super Heroes is een verassend leuk spelletje geworden. Het feit dat de personages nu ook stemmen hebben maakt het dan ook echt af. Alhoewel de speelduur aan de korte kant is, wordt deze toch nog aardig verlengd door de collectibles en je zult hier dan ook nog wel even zoet mee zijn. Ook al ben je geen fan van het blokkenspel, deze game zal menig gamer-hart toch sneller laten kloppen!

Graphics 19/30

Replay Value 7/10

————————–