Legend of Kay

In 2005 verscheen het spel Legend of Kay voor de PlayStation 2. Toentertijd wilde ik het spel heel graag spelen maar ik had alleen maar een Xbox en ben later overgestapt naar de Xbox 360. Hoewel deze game al in 2015 is uitgekomen kwam ik deze recentelijk pas tegen op Steam. Heeft deze titel de tand des tijds weten te doorstaan?

Je speelt als Kay, een kat die de wens heeft om een echte krijger te worden. Deze kans komt sneller dan gedacht wanneer zijn dorp wordt overgenomen door gorilla’s en ratten. Die vijanden zijn namelijk samen gaan werken en willen alle dieren overheersen. Kay laat dit natuurlijk niet zomaar gebeuren en zet alles op alles om deze bende te stoppen. Met hulp van het kikkerrijk en de panda’s die het verzet ‘’The Avalanche’’ vormen beleeft hij meerdere avonturen. Het verhaal gaat niet zo heel diep maar het wordt leuk gepresenteerd en het is erg vermakelijk. Toen ik er een aantal uurtjes in zat was ik dan ook oprecht benieuwd hoe het verder zou lopen.

Inmiddels is Legend of Kay al zo’n 14 jaar oud maar de muziek en de stemmen zijn exact gelijk gebleven. Dit geeft een feest van herkenning als je deze game al eens eerder hebt gespeeld. Wel zijn soundtracks tegenwoordig wel wat gevarieerder dan hier. Dit is vooral te merken als je langer in een bepaald gebied rondloopt om alle geheimen te ontdekken. Dan valt het regelmatig in herhaling en dat is wel jammer. Ook de stem van Kay zelf is echt heel vervelend om naar te luisteren. Dat is erg jammer aangezien de rest van de cast wel een passende stemacteur heeft.

Op grafisch vlak is het spel helemaal opgepoetst. Vooral op HD monitoren is het verschil goed te merken en het spel is ook in 4K te spelen. Toch heeft dit ook een nadeel. Een deel van de oude charme is nu weg en heeft plaats gemaakt voor extreem gladde karakters. Ondanks de dieren volop in gevecht zijn of zelfs door het water zwemmen blijft alles keurig strak op het lijf plakken. Het is dus net alsof iedereen stijf van de botox staat en helemaal is strakgetrokken. Ook zijn de ogen van Kay een beetje creepy, maar dat viel met de blokkerige pixels van de PlayStation 2 minder op.

De gameplay verloopt soepel en Legend of Kay zit vol met leuke platformelementen. Soms gooit de camera wel wat roet in het eten omdat je hem niet altijd kan draaien. Hierdoor moet je soms op de gok springen en dat gaat nog wel eens fout. In een van de latere levels heb ik wel een half uur over een klein stukje gedaan, omdat alle platformen die je wel duidelijk kan zien ook overnieuw moet doen. Dat is wel een beetje zuur, maar voor de rest zit het spel prima in elkaar. Om te vechten kun je gebruik maken van een zwaard of klauwen en later in het spel krijg je ook nog eens een hamer. Deze wapens zijn ook nog eens te upgraden. Die upgrades kun je vinden in geheime tunnels, maar ze zijn ook te koop in de shop als je ze onverhoopt toch gemist hebt.

Naast het verhaal doorlopen en vechten zitten er ook nog andere elementen in het spel. Zo kun je verschillende kristallen, muntjes en voorwerpen verzamelen waarmee je punten verdient. Deze punten ontgrendelen een aantal extra’s die je vanuit het hoofdmenu kunt bekijken. Dit varieert van artwork tot filmpjes. Door deze manier van ontgrendelen blijft het waard om na het uitspelen toch nog door te blijven spelen voor extra punten. Ook vinden er een aantal races plaats. Deze zijn behoorlijk pittig en als je een klein foutje maakt moet je helemaal opnieuw beginnen. Dit is gegarandeerd een uitdaging!

Hoewel er hier en daar wel is te merken dat het spel wat ouder is heb ik er behoorlijk wat plezier aan beleefd. De laadtijden zijn zelfs met een traditionele harde schijf erg kort en daar heb ik me best over verbaast. In positieve zin natuurlijk. Houdt je van ouderwetse platformers en ben je weer eens toe aan iets nieuws? Geef dan deze titel eens een kans.

Geluid 20/30

Graphics 22/30

Gameplay 24/30