Larva Mortus

Stel je eens voor dat je in een donkere kamer staat met niets dan een zaklamp. Stel je nu eens voor dat er allerlei monsters op je afkomen… Stel je eens voor dat je nu een pistool op de grond ziet liggen. Je hebt maar een paar kogels, ga je het redden?

Het verhaal is best simpel opgezet. Je reist de wereld over om de stukken van een betoverd artefact te vinden. Het heeft namelijk een negatief effect op de bewaarder daarvan. De personen die het gevonden hebben braken het daarom in diverse stukken en hebben deze over de wereld verspreid. Je zult dus op verschillende plekken komen om deze stukken te zoeken. Zo kom je bijvoorbeeld in Amerika, Frankrijk en Turkije.

Als je op de map hebt aangegeven welke missie je wil doen kom je in een kamer terecht. Helaas maakt het weinig uit wat je kiest, alle kamers lijken namelijk ontzettend veel op elkaar. Buiten deze eentonige omgevingen zal je af en toe ook een gezicht in je scherm krijgen. De eerste paar keren kan je hier nog wel van schrikken, maar na verloop van tijd begint het zelfs te irriteren. Het komt naar mijn mening veel te vaak in beeld, waardoor het schrikeffect weggaat. Wel is het erg mooi gedaan hoe je de hoofden van monsters eraf kan schieten, of dat ze over de grond nog naar je toe kruipen. Zo zit er toch nog ergens variatie in en dat is toch wel belangrijk om het plezier erin te houden.

Ook het geluid is een van de dingen die ik heel belangrijk vind in een game. Het heeft een grote invloed op de sfeer, en kan deze maken of breken. De muziek in het hoofdmenu laat je al helemaal in de sfeer komen, maar de muziek tijdens het spelen is nog griezeliger. Speel dit spel met je hoofdtelefoon op en je krijgt al meteen kippenvel. De effecten van je wapenarsenaal zijn ook heel mooi in de game verwerkt. Elk wapen heeft zijn eigen unieke geluid. Je hoort heel duidelijk of je schiet met een, of twee pistolen en wanneer je een monster afschiet met je shotgun.

Zoals eerder aangegeven speel je van kamer naar kamer. Je bekijkt alles van bovenaf in Larva Mortus. Dit camerastandpunt is heel mooi gekozen. Zo houd je een goed overzicht van het speelveld en weet je goed waar je moet schieten. Mocht je tijdens het spelen een kamer verlaten dan komt je health beetje bij beetje weer terug. Als je weer terug de kamer in gaat dan zal je zien dat het er anders uitziet dan toen je vertrok. Iedere kamer word namelijk opnieuw in elkaar gezet zodra je deze binnenstapt. Ook zijn er verschillen in vijanden. Zo kunnen deze vliegen zodat ze moeilijker te raken zijn of een soort van gif spugen waardoor jij trager gaat bewegen. Dit is allemaal heel leuk gedaan zodat de moeilijkheidsgraad goed in balans blijft.

Op het verhaal of grafisch gebied gaat deze game geen prijzen winnen. Met de sublieme muziek en eenvoudige, maar diepgaande gameplay dan weer wel. Het houd je zeker een uur of 15 zoet en begint eigenlijk nooit echt te vervelen.

Verhaal 6/10

Graphics 20/30

Gameplay 25/30