Jurassic World Evolution: Return To Jurassic Park

Een tijdje geleden heb ik een review geschreven over Planet Zoo. Van dezelfde ontwikkelaars is vorig jaar een soortgelijk spel verschenen: Jurassic World Evolution (hierna afgekort tot JWE). Hierin geen lieve aapjes of andere schattige dieren, maar heuse dinosaurussen. Inmiddels is daar een nieuwe uitbreiding van verschenen genaamd ‘Return To Jurassic Park’.  Eerst zal ik een introductie geven over het originele spel. En daarna is de uitbreiding aan de beurt.

Op grafisch gebied kan JWE nog makkelijk mee. De dieren bewegen natuurlijk en zien er prachtig uit. Ook de wisseling tussen dag en nacht is keurig gedaan. De geluiden komen realistisch over en de stemacteurs uit de uitbreiding zijn de originele acteurs uit de film! Zoals in elke tycoon-achtige game wil je een zo goed mogelijk draaiend park neerzetten. Dit doe je door voldoende variatie te bieden voor je bezoekers waardoor ze meer geld uit gaan geven. Dat is in JWE niet anders en je bent dan ook regelmatig bezig om je park te verbeteren en aan te passen om beter aan te sluiten bij de wensen van je bezoekers.

Wanneer je met dinosaurussen kunt spelen heb ik zelf de voorkeur voor complete chaos. Waarom zou je mooie hekken bouwen en duur voedsel kopen wanneer je bezoekers ook een prima maaltijd voor je dieren kunnen zijn? De dinosauriërs kunnen elkaar ook doodmaken hoewel dat als het goed is niet heel vaak voorkomt. De campagnemodus heeft weinig keuzevrijheid want zodra je iets doet wat niet goed is gaat het ook vrijwel meteen mis en kan je weer overnieuw beginnen. De managementzijde geeft wel iets meer diepgang aan het gewoon neerzetten van dinosauriërs en hopen op een goede uitkomt. Zo moet je de gezondheid goed in de gaten houden en kunnen ze ook ziek worden. Ze moeten voldoende voedsel krijgen en ook water is erg belangrijk. Alsof het leven nog niet mooi genoeg is wordt ook hun comfortniveau aangegeven. Is er bijvoorbeeld een storm of tornado dan worden ze onrustig en dat heeft weer invloed op de statistieken. Aangezien je nooit weet wanneer zoiets  op komt zetten heb je echt wel wat kennis nodig over de bewoners in je park.

De sandbox mode is voor mij echt een uitkomst, hierin kun je naar hartenlust bouwen zonder de consequenties ervan te ervaren. Daarom is het ook zo jammer dat alles eerst vrijgespeeld moet worden voordat je hiermee aan de slag kan. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Hoewel je steeds verschillende soorten parken kunt bouwen zit het verschil dan voornamelijk in de plaatsing van de verblijven. Zoals eerder al gezegd is de keuzevrijheid hier een stuk minder, dus hoewel je het op verschillende manieren kan proberen aan te pakken is er vaak maar één goede manier. Als je geluk hebt kan je nog een klein beetje creatief zijn maar dit is beperkt. De replay waarde lijkt dan meer op grinden en herhaling dan dat je echt iets nieuws kunt proberen.

De uitbreiding ‘Return To Jurassic Park’ doet precies wat het zegt. Na de gebeurtenissen uit de film van 1993 ga je terug naar het park om alles weer op te bouwen. Het begint al met een filmistische intro van Universal Studios. Samen met de hoofdpersonen Dr. Hammond, Dr. Alan Grant, Dr. Ellie Sattler en Dr. Ian Malcolm moet jij er weer een park van maken dat geschikt is voor bezoekers. Gebouwen en dinosauriërs hebben een skin gekregen zodat het precies lijkt op de originele film. De campagne volgt nu een echt verhaal en dit maakt het al een heel stuk interessanter, ook al blijven de beperkingen hier ook wel van kracht.

Een grotere toevoeging zijn nieuwe dinosauriërs en eindelijk ook een volière om vliegende beesten in bedwang te kunnen houden! Vooral dat laatste was een veel verzochte feature en het is fantastisch om dit nu eindelijk in het spel te hebben. Alleen maar landdieren is op een gegeven moment ook wel een beetje saai toch? Al met al ben je toch wel een uurtje of vijf zoet om de nieuwe dingen vrij te spelen. Dat klinkt niet veel maar voor een prijs van slechts €19,99 moet je ook niet meer verwachten. Het is een solide pakket en het maakt het originele spel een stuk leuker. Heb je de originele game nog niet dan is deze samen met de uitbreiding te koop op Steam voor slechts €26,08! Dit is een actieprijs tot 19-12-2019 dus let daar wel op.

Op heel wat vlakken doet deze game een stapje terug ten opzichte van Planet Zoo en dat is helemaal niet zo erg. Ten eerste is het heel logisch dat een nieuwere game verbeterd is, dit toont aan dat de ontwikkelaars sprongen maken in de dingen die ze kunnen. En ten tweede laat dit ook zien dat ze oude(re) games nog steeds willen ondersteunen met nieuwe content. Heb je dus al heel wat uren in het originele spel zitten dan is deze uitbreiding echt iets voor jou.

Jurassic World Evolution

Gameplay 18/30

Replay Value 6/10