Figment

Toen ik de eerste beelden zag van Figment was ik meteen verliefd op de visuele stijl. Hopelijk speelt de game net zo goed als dat het eruit ziet, want dan heb je hier echt een pareltje in je handen.

Figment speelt zich helemaal af in iemands hoofd. Hierin speel je Dusty, een figuur die de moed van het brein belichaamd. Hij is al een tijdje met pensioen en spendeert zijn dagen met luieren en bladeren door zijn plakboek. Wanneer iemand zijn boek echter steelt moet hij er wel achteraan. Het blijft dat er verschillende nachtmerries zijn ontsnapt en daar moet Dusty natuurlijk iets aan doen. Hoewel hij daar eigenlijk helemaal geen zin in heeft en alleen zijn plakboek terug wil gaat hij toch maar op pad. Samen met zijn sidekick Piper beleef je verschillende avonturen en kom je er achter waarom er ineens allemaal nare dingen gebeuren en hoe die nachtmerries hebben kunnen ontsnappen.

Het eerste wat opvalt als je de wereld van Figment binnenstapt is de grafische stijl. Heel de game is handgetekend en dat is erg mooi gedaan. Ook zijn er prachtige details zoals traptreden die meebewegen terwijl je er overheen loopt. Het geluid is in principe niets mis mee maar de deuntjes herhalen zichzelf wel erg vaak. Bij mij ontstond hier op een gegeven moment wel een kleine irritatie bij maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Tussen het spelen door worden er regelmatig flauwe woordgrapjes gemaakt die stiekem toch wel een lach op je gezicht toveren. Deze kleine interacties zijn erg welkom omdat de game je veel laat lopen en dingen laat verzamelen. Je bent regelmatig bezig met backtracken dus dan is humor een leuke afwisseling van de toch wel wat saaie tocht.

De gevechten zijn allemaal erg makkelijk. Je hebt ook maar twee soorten aanvallen. Een kleine slag met je zwaard en wanneer je de X knop op een controller ingedrukt houdt kun je ook een krachtigere aanval doen. Daarnaast kan je ook rollen om een aanval te ontwijken, maar daar houdt het dan ook wel op. Dit maakt het spel ontzettend makkelijk en daarnaast zijn er ook heel veel checkpoints. Het zal dan ook niet snel zijn dat je dood gaat. Mocht het toch nodig zijn om wat leven bij te tanken dan zitten er door het spel heen verschillende bomen verstopt. Hieraan hangen groene orbs die je weer een beetje leven erbij geven. De enige uitdaging die in dit spel komt kijken zijn de gevechten met een nachtmerrie. Dit zijn verschillende eindbazen die elk een eigen angst vertegenwoordigen. Hierbij hoort dan uiteraard ook een leuk rijmpje wat helemaal in de stijl van de game wordt vormgegeven.

Nadat je het spel hebt uitgespeeld valt er niet zo heel veel meer te doen. Wel kun je nog op zoek gaan naar missende ‘Remembranes’ waarmee je wat meer achtergrondinformatie krijgt over de persoon in wiens hoofd je zit. In feite zijn dit dus kwijtgeraakte herinneringen die je wat vertellen over zijn leven. Wel had het reizen tussen levels hierbij iets beter gekund, vooral als je al klaar bent met het verhaal. Wanneer je van het ene naar het andere gebied gaat zie je een mooie geanimeerde map. Het is jammer dat je hier verder niets mee kunt. Wanneer je van de ene kant van de wereld naar de andere kant wil moet je dit helemaal te voet doen en er is geen manier zoals een ‘fast travel’ functie.

Figment betovert je met de meeste prachtige beelden en een mooie fantasierijke wereld. Het is jammer dat er niet zo heel veel meer te doen is na het voltooien van de verhaallijn, maar toch is dit zeker een spel wat de moeite waard is om te spelen.

Geluid 20/30

Graphics 27/30

Gameplay 23/30