Espire 1: VR Operative

In Espire 1 krijg je de controle over een drone waarmee je je missies uit moet voeren. Je werkt namelijk voor een geheime organisatie die op afstand bestuurbare drones fabriceert. Nadat de fabriek is aangevallen is het jouw taak om de orde weer terug te brengen. Klinkt dat spannend? Dan kan ik je alvast verklappen, dat is het ook zeker!

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Onder andere door rond te sluipen en je je vijanden één voor een neerhaalt. Zomaar een ruimte binnenlopen en rond beginnen te schieten is geen goede tactiek hier. Er zijn genoeg hoekjes en muurtjes om achter te schuilen, dus maak daar zeker gebruik van. Je hebt natuurlijk je wapens waarmee je ze uit kunt schakelen maar je krijgt ook verschillende andere accessoires om met minder geweld je doel te bereiken. Wil je echter gewoon voor een gewelddadige playthrough gaan is dat uiteraard ook mogelijk. De keuze ligt hierbij volledig bij de speler.

Er waren zeker ook momenten waarin ik terug moest denken aan Dishonored. Daar speelde ik voornamelijk stealth en ook in Espire 1 zijn er genoeg spannende momenten wanneer je gesnapt wordt door de vijand en twee keuzes hebt. Je kunt natuurlijk iedereen dood schieten en zo je weg vervolgen, maar de uitdaging zit juist in het ongemerkt ontsnappen. Geregeld zal dit voorkomen maar er zit ook een handigheidje in. Spot iemand je dan heb je kort een slow motion effect. Dit maakt de keuze iets makkelijker om toch voor de uitdaging te kiezen in plaats van zomaar in het wilde weg te schieten.

Daarnaast kun je ook gebruik maken van stem commando’s. Het werkt niet altijd even vlekkeloos, dat moet ik er wel even bij zeggen, maar alleen het roepen van ”freeze” wanneer je achter een vijand staat geeft toch wel zoveel voldoening dat dat te vergeven is. Het voordeel dat je niet direct iemand bestuurd heeft als positief effect dat je in Espire 1 ook niet zo snel last krijgt van motion sickness. Je kunt dus langere speelsessies houden zonder pauzes te nemen. En met dit spel wil je dat zeker. Tot het laatste moment zit je op het puntje van je stoel of bank van spanning.

Al met al is Espire 1 een solide stealth game in virtual reality. De campagne is wel een beetje aan de korte kant, met een paar uurtjes ben je er wel zo doorheen. Maar het feit dat ik alleen al snak naar meer zegt wel genoeg!

Replay Value 7/10

————————–

Totale score 79/100