Doctor Who: The Edge of Time

In dezelfde week als dat ik een VR headset heb gekocht verschijnt Doctor Who: The Edge of Time op Steam. Als een echte Whovian ging ik natuurlijk meteen aan de slag met deze titel. Is mijn eerste échte VR experience de moeite waard of had ik beter bij de TV serie kunnen blijven?

De gameplay is het beste te beschrijven als een interactieve escaperoom waar je verschillende puzzels op moet lossen en dan weer naar de volgende kamer kunt gaan. De basis blijft hierin redelijk gelijk maar in de puzzels zit voldoende afwisseling om niet verveeld te raken. Zo moet je soms gebruik maken van de omgeving door symbolen op een muur te zoeken of lasers af laten ketsen op spiegels om een deur te kunnen openen. De omgeving is redelijk interactief maar het komt ook regelmatig voor dat je het ene object wel vast kunt pakken maar hetgeen wat er naast ligt niet. Een indicator dat van een afstandje aangeeft of iets opgepakt kan worden zou hier welkom zijn.

Het bewegen was wel even wennen. Ik heb de game dan ook in meerdere sessies moeten spelen omdat ik last kreeg van mijn evenwicht. In andere spellen zoals Superhot VR en Beat Saber heb ik dit niet maar daar sta je ook voornamelijk op één plek. Dit kan dus natuurlijk komen omdat ik nog niet gewend ben aan zulke games, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Wanneer ik even spiek bij andere reviews lees ik daar niets over dus voor de meeste mensen zal dit gewoon geschikt zijn.

De doctor is ook echt die uit de serie: Jodie Whittaker. Zij heeft haar stem verleend aan de game en de authenticiteit straalt er vanaf. De soundtrack is net zo meeslepend en de geluidseffecten van je sonic screwdriver zijn ontzettend mooi nagemaakt. Wat ik ook heel fijn vind is dat het echt een op zichzelf staand spel is en ze niet de serie proberen na te bootsen. Je waant je dan ook echt als een compagnon die zelf dingen doet en dat is ontzettend gaaf in virtual reality. Je wordt echt in de wereld gezogen en door kleine details blijft je aandacht continu bij het spel.

De graphics vallen wel tegen. Het ziet er allemaal heel sfeervol uit en dat red het wel een beetje, maar de omgevingen zijn behoorlijk kaal. Er gebeurd niet veel om je heen en het wordt dan pijnlijk duidelijk dat een titel zoals dit veel rekenkracht kost. Een grote wereld is nou eenmaal lastiger om te bouwen dan een kleiner spel wat zich maar op één ding focust. Wanneer je de game eenmaal hebt uitgespeeld kun je nog terug om voorgaande hoofstukken opnieuw te spelen. Er zijn echter geen alternatieve eindes of nieuwe dingen om te ontdekken, dus de waarde hiervan is beperkt.

Mijn eerste volledige VR titel is meteen een game van een serie waar ik fan van ben. Hoewel de game relatief kort is komt dit ook terug in de prijs van slechts €24,99. Hiervoor heb je een uurtje of twee á drie plezier en dat zijn ook de kosten van een leuke Blu-ray. Voor de Doctor Who fans zeker een aanrader, maar als losstaande game zou het beter kunnen.

Geluid 26/30

Graphics 20/30

Replay Value 2/10

————————–

Totale score 69/100

Update:

Een tijdje geleden heb ik de Rift versie van Doctor Who getest. Inmiddels heb ik mijn Rift ingeruild voor een Quest en nu is het dan ook tijd voor een update van deze review. In een spel zoals dit, waar je veel om je heen kijkt, is het erg prettig dat er nu geen kabel meer over je rug loopt waarover je kunt struikelen. Ook lost dit wel een beetje het evenwichtsprobleem op wat ik eerst had. Ik raakte al snel uit balans omdat ik maar één kant op kon door de kabel terwijl het personage op het scherm wel vrij bewoog. Dus dat is zeker wel een mooie verbetering.

De grafische kwaliteit was bij het origineel al niet echt iets om over naar huis te schrijven, maar bij de Quest versie is het zelfs nog een stukje verder teruggeschroefd. Verder is het exact hetzelfde spel en de ontwikkelaars hebben dan ook geen gekke dingen weggelaten waardoor het minder herkenbaar wordt. Alle belangrijke elementen zijn gebleven en dat is zeker een pluspunt.

Mijn conclusie blijft ook bij de Quest versie hetzelfde. Ben je een fan van Doctor Who dan zal je hier veel plezier aan beleven (of juist enge momenten met de Weeping Angels). Maar wanneer je de serie nog niet kent of hier geen affiniteit mee hebt dan zijn er wel leukere titels te vinden.