Children of Morta

In Children of Morta neemt een kwaadaardige god de wereld over. De corruptie sijpelt door alle kieren en gaten en slokt alles op wat het tegen komt. Jij behoort tot één van de beschermers van dit alles, jij hoort bij de famile. Jullie zijn The Bergsons die het kwaad zullen stoppen.

Daarmee begint deze game, de familie. In het echte leven is dat natuurlijk al heel belangrijk, maar ook in Children of Morta wordt dit nog eens extra benadrukt. In totaal zijn er zes leden in deze familie waar je uit kunt kiezen om mee te spelen. Dit zijn vier melee karakters en twee ranged karakters. Elk van hen heeft drie vaardigheden waar ze het beste in zijn. Ik vind melee het leukst omdat ik het gewoonweg fantastisch vind om met mijn zwaard rond te hakken. Maar het spel is meer gericht op ranged combat. Vijanden komen vaak met bosjes tegelijk op je af en het wordt dan een button mash en ontwijkfestijn van een jewelste. Vooral met eindbazen kun je maar beter op een afstandje blijven, maar daar zie ik de lol niet zo van in. This is Mortaaaaaa!

Op grafisch gebied is het niet helemaal mijn smaak. De gepixelde karakters en omgevingen voelen heel erg retro aan. Niet erg als het ook daadwerkelijk een oude game is, maar in 2019 geef ik zelf nu eenmaal de voorkeur voor een wat modernere look. Dit is puur een persoonlijk dingetje dus ik zal de game hier niet op afrekenen. Voor de stijl die de ontwikkelaars neer hebben proberen te zetten is het goed uitgevoerd. Daarnaast vind ik het verhaal en de gameplay veel belangrijker en laat Children of Morta daar nou een heel stuk beter op scoren. De dungeons waarin je loopt worden elke keer at-random gegenereerd en je zal dan ook niet twee keer hetzelfde doorlopen. Aan de ene kant is dit natuurlijk fantastisch want het verhoogd de replaywaarde enorm. Elke playthrough is weer anders en de variatie houdt het lekker fris. Toch verlaagt het de herkenbaarheid in omgevingen en soms is het ook wel fijn om te weten waar je precies heen moet of op welk moment je een ambush kunt verwachten.

Met het goud wat je in de dungeons vind kun je upgrades kopen. Dit kunnen consumables zijn die maar eenmalig werken of een passieve upgrade. Hiermee doe je bijvoorbeeld standaard meer schade aan vijanden. Het fijne is dat dit voor ieder karakter gedaan wordt waardoor er nooit eentje ver achter blijft op de rest. Dat is ook wel nodig want altijd maar met dezelfde persoon spelen is er in Children of Morta niet bij. Wanneer je teveel speelt worden ze namelijk besmet en moet je wisselen van familielid. Je kunt het spel ook in co-op spelen. Samen met een vriend of vriendin besturen jullie beide een familielid van The Bergsons. Hierdoor werd het spel soms wel iets te makkelijk, de balans vond ik voor één speler het beste. Later wordt er ook nog een online co-op geïntroduceerd dus dat toont al aan dat de ondersteuning voor deze titel wel goed zit! De grindfactor ligt hier wel behoorlijk hoog, dat vind ik persoonlijk wel een beetje jammer. Daarentegen is het geluid erg sfeervol. Het ondersteund  de game heerlijk op rustige momenten en laat de adrenaline vloeien op momenten dat dit nodig is.

Waar ik normaal gesproken niet zo snel voor een titel als Children of Morta zou gaan ben ik blij dat ik dit wel gedaan heb. Het verhaal is ontzettend sterk en houd je geboeid tot het laatste gevecht. Ben jij iemand die gameplay boven graphics stelt of ben je juist helemaal fan van deze stijl? Dan is deze game echt de moeite waard om te spelen.

Geluid 23/30

Gameplay 24/30

Replay Value 8/10