Cat Quest II

Toen ik de trailer zag voor Cat Quest 2 was ik nog niet helemaal overtuigd of dit wel een game voor mij zou zijn. De gameplay zag er een beetje basic uit en de game leek voornamelijk te leunen op flauwe humor. Toch wilde ik het wel een kans geven en wat ben ik daar blij mee geweest!

In Cat Quest 2 speel je een hond of een kat die hun troon terug willen claimen van de kwaadaardige heersers in het land. Je hebt de mogelijkheid om in je eentje te spelen, dan kun je met één druk op de knop van karakter wisselen. Of je kunt samen met een vriend of vriendin de co-op modus proberen en samen alle kwaadaardige monsters te lijf gaan. Omdat beide hoofdpersonen heel lang niet meer actief zijn geweest zijn alle krachten verloren gegaan. Door de hoofdverhaallijn te spelen of verschillende sidequests uit de voeren verdien je XP. Voor elke vijand die neervalt krijg je punten om naar het volgende level te gaan. Hiermee gaat de damage die je doet ook omhoog en kun je weer naar nieuwe en moeilijkere gebieden reizen zonder meteen het loodje te leggen tegen het eerste monster dat je tegenkomt.

Wanneer je genoeg XP hebt en een level omhoog bent gegaan worden ook je wapens beter. Je kunt je uitrusting en wapens zelf aanpassen naar je eigen wensen. Voor zowel de hond als kat kun je verschillende magische krachten toekennen en zo een mooie balans vinden voor alle type vijanden die je tijdens je reis tegenkomt. Zo zijn sommige vijanden gevoeliger voor vuur terwijl andere weer slechter tegen ijs kunnen. Daarnaast zit Cat Quest 2 ook vol humor net als het eerste deel. Alle grapjes die je kunt bedenken over katten vind je terug in deze game. Purrrfect is het niet altijd, maar de meeste zorgen toch wel voor een glimlach op je gezicht.

Ook zijn er verschillende kleine dingen die wel heel vermakelijk zijn. Om de game te saven moet je even een middagdutje doen en zo’n slapende hond en kat zien er toch wel heel schattig uit. De graphics zijn vrolijk en kleurrijk en het past heel goed bij de luchtige sfeer die de maker hebben proberen neer te zetten. Dit wordt ondersteund door een vrolijke soundtrack die tijdens gevechten behoorlijk intens kan worden. Soms valt het een beetje in herhaling maar zo erg is dat niet. Hoewel ik de game speel op de PC raad ik toch echt wel een controller aan. Met een toetsenbord en muis loopt het toch niet helemaal vlekkeloos terwijl je met een controller alle noodzakelijke knoppen meteen onder je vingers hebt liggen.

Je hebt veel vrijheid om te ontdekken hoe je het spel wil doorlopen. Elke dungeon wordt aangegeven met een moeilijkheidsgraad waarna je zelf kunt kiezen of je de uitdaging aan wil gaan met je huidige level. Deze RPG elementen voegen echt wat toe en maken de game ook een stuk dieper dan de standaard hack and slash met een kattensausje. Terwijl ik deze review aan het schrijven was kwam ook de new game+ update uit. Deze stelt je in staat om de game opnieuw te spelen terwijl je al je statistieken hebt behouden. Dit verhoogt de replay waarde enorm en het dan ook wel leuk om eerst een playthrough te doen in co-op om daarna de gevaren in je eentje te trosteren (of andersom natuurlijk).

Hoewel mijn eerste indruk wel een beetje klopte heeft Cat Quest 2 mij op verschillende fronten toch nog verrast. Zo is de game wel een stuk diepgaander door de RPG elementen en de kleine custimization opties zijn ook leuk gegaan. Vooral in co-op was het echt leuk om te spelen. Speel je liever in je eentje dan zou ik een puntje van het totaalcijfer afhalen.

Geluid 23/30

Gameplay 25/30

————————–