Ancestors: The Humankind Odyssey

Soms vraag ik me wel eens af hoe het leven er vroeger aan toe ging. De tijd zonder smartphones, comfort en andere luxe goederen. Wanneer je dan nog verder terug in de tijd gaat kom je uiteindelijk bij de apen, wat volgens de evolutietheorie onze voorouders zijn. In Ancestors dompel ik mezelf onder in de wereld van vroegâh.

Dit is een spel waarin je niet veel aanwijzingen zult vinden. Waar je naartoe gaat of wat je moet doen is allemaal aan jou zelf. Door slim gebruik te maken van je zintuigen kom je verder. Hierbij is het essentieel om niet te moeilijk na te denken maar om gewoon te experimenteren met de mogelijkheden die voor je liggen. Progressie zal je dan ook niet zo heel snel maken omdat het heel wat trial en error is. De game speelt relatief traag en ik vond het wel iets weg hebben van een Metroidvania spel. Oude locaties herontdekken met de dingen die je weet levert vaak wel iets op.

Wanneer je dood gaat speel je verder met een andere aap uit je clan. Je hebt hierdoor wel minder binding met het personage waar je op dat moment mee speelt. Daarnaast is er een gebrek aan meerdere savegames, dus alles wat je doet is ook echt permanent. Ik ben zelf heel nieuwsgierig ingesteld en dat werkt niet zo goed samen met een autosave-systeem dat alles wat je probeert uit te vinden meteen opslaat. Wel kun je voor jezelf doelen instellen om daar naartoe te gaan. Dit werkt via een zintuigen systeem waar je een marker kunt plaatsen bij hetgeen waar je naartoe wil gaan. Dit systeem werkt goed en je kunt zelf kiezen hoe je een nieuwe locatie benaderd. Vanuit de bomen of de grond, misschien is er ook een zijweggetje beschikbaar. De keuze is aan jou als speler.

Visueel stelt het niet zo heel veel voor. In de basis ziet Ancestors er nog wel redelijk uit maar echt veel dieper dan dat wordt het nooit. Dit zou ik eerder zien als een game uit 2015 dan iets wat recentelijk nog uit is gekomen. Wanneer een vijand je aanvalt heb je de mogelijkheid om weg te duiken. Dit werkt niet altijd feilloos en ik heb dan ook meerdere wonden opgelopen omdat het systeem niet altijd in de gaten had wat ik wilde doen. Ook dit soort foutjes zouden er niet in moeten zitten. Op het gebied van audio heb ik vrij weinig te klagen. Er is een rustig achtergrondmuziekje terwijl je van boom tot boom slingert en wanneer er meer actie in het spel komt schakelt de muziek goed mee.

Wanneer je het wel is gelukt om je clan in leven te houden kun je verdergaan in de tijd. Dit betekend in het kort dat de oudere apen sterven en plaats maken voor een nieuwe generatie van jonkies. Deze kleine aapjes komen ter wereld door middel van een (standaard) filmpje en je kunt hem helaas niet overslaan. Wanneer dit allemaal achter de rug is zijn sommige elementen doorgewerkt in de speelwereld, maar andere moet je weer opnieuw ontdekken. Dit herhaald zich dan nog een paar keer totdat je klaar bent met de game.

Er valt veel te zeggen over Ancestors. De game heeft in ieder geval een unieke invalshoek en brengt hele vernieuwende gameplay met zich mee. Dat een studio zich hier aan waagt is op zich al een applausje waard, maar helaas is de uitvoering niet altijd even geslaagd. Zoals gezegd staan de beste stuurlui aan wal en ik kan er dan ook niet helemaal de vinger op leggen wat er bij deze game anders had gemoeten om hem wel interessanter te maken. Ik was er heel benieuwd naar maar uiteindelijk valt het wel een beetje tegen.

Graphics 15/30

Gameplay 16/30

————————–